2010. november 23., kedd

Futottak, még

Technikai sportok esetében ritkaság, hogy az összes induló végül átszakítsa a célszalagot: ha 24 autó feszül egymásnak, a technika ördöge, netán a pálya ördöge gondoskodik arról, hogy már a verseny közben feljegyezhessünk kiállókat. 2010-ben a már említett 24 induló közül átlagosan 18 célba is ért, 6 viszont elvérzett valahol út közben. Gondolhatnánk, hogy a 3 újonc csapat 6 versenyzője volt kénytelen kibérelni magának a kieső helyeket, látva idei autóik gyermekbetegségeit és pilótáik relatív tapasztalatlanságát, az adatok pedig ezt támasztják alá. Az összesen 118 futamfeladás 42 százaléka, azaz 49 kiesés ennek a három csapatnak a nevéhez fűződik, a maradék 58%-on pedig további 9 csapat osztozott...

A grafikon az egyes futamokat befejező és feladó versenyzők arányát jeleníti meg. A szezon közepére a technikai hiányosságokat, hibákat levetkőző konstrukciók kevesebb meghibásodást produkáltak, az évad végére viszont az extrém időjárási körülmények, és az elhasznált technika (elsősorban a motorok) újra kicsit megdobták a kieséseket. A Brazíliában végül célba érő 22 versenyző soha nem látott "mennyiség" a Formula-1 történetében, míg a legtöbb, 10 áldozatot a rajt utáni pofozkodással kezdődő Ausztrál Nagydíj követelte.

"Déltől öt óráig tartanak" az elsősorban humán okokra visszavezethető kiesések: kicsúszás ritkán végződött azonnali kiállással, azonban a balesetek (1 darab pilóta oldotta meg magának) és az ütközések (2 vagy több pilóta oldotta meg egymásnak) már igen komoly hányadát teszik ki a DNF-eknek. A 33 ütközés azt jelenti, hogy átlagosan minden versenyen volt egy páros, akik a rajtnál vagy egy előzés alkalmával nem értették meg egymást, és ez az adat nem csak az újoncokra húzza rá a vizes lepedőt, hiszen világbajnokok és trónkövetelők esetei is itt említendők. A 19 futamra elhasználható 8 darab motor sok esetben kevésnek bizonyult, a Sauberben a szezon elején is párosával füstöltek el a Ferrari aggregátok. A másik neuralgikus pont a váltó, amit az adatok alapján jobb lett volna még a verseny előtt kicserélni egy öthelyes rajtbüntetés fejében, és nem ért volna korai véget 11 futam az adott pilóták számára. A hidraulikai meghibásodás elég tág fogalom, de csak Jarno Trullinak hatszor kellett ez okból a pálya szélére gurulni, de a legtöbb csapatot néhány alkalommal érintette ilyen jellegű probléma. A többi kiesési ok szinte elhanyagolható mértékben fordult elő, de olyan pikáns és extrém esetekkel is farkasszemet kellett nézniük a pilótáknak, mint például az elszabaduló kerekek, a nem kicsit veszélyes meghibásodó kormánykerék, a magától leszakadó hátsó légterelőszárny, vagy a tankolások betiltása előtt is csak ritkán látott lángra kapás, utóbbiról a Lotus önkéntes tűzoltója, Kovalainen tudna mesélni.

Minden pilóta és konstruktőr számára elemi kérdés a tesztidőszakok minimálisra redukálása miatt, hogy a versenyhétvégék minden egyes másodpercét kihasználják, beleértve a vasárnapi futam másfél óráját és 300 kilométerét. Különösen nagy szüksége volt erre az újoncoknak, és a bajnoki címről álmodozóknak, hiszen ahogy a klasszikus mondás tartja, "ha elsőnek akarsz célbaérni, elsőnek célba kell érned". Ezt a feladatot pedig legjobban a Ferrari párosa oldotta meg, mindössze egyetlen verseny feladásával, és minimális megtehető távolság elveszítésével. A maximálisan megtehető 5796 km-től 3 kiesése ellenére is közel kerülő világbajnok, Sebastien Vettelé a harmadik hely, a Ferrari (motorok) uralmáról pedig a nem kis meglepetésre az ebből a szempontból élmezőnyhöz tartozó Jaime Alguersuari gondoskodott, aki elképesztően stabil és megbízható versenyzésről tett idén tanúbizonyságot. Mindenképpen kiemelkedő eredmény. A bajnokságra hajtók közül Hamilton járt pórul a legtöbbször, Budapesttől Szingapúrig 4 futamból 3-at is feladott, Monzát már az első körben, és a végelszámolásnál ez már nem fért bele. Kiválóan teljesítettek viszont a beugrók: Heidfeld nem véletlenül fejezett be a közelmúltba zsinórban több mint 40 futamot, és tartja ezzel a csúcsot a sportág történetében, most is mindent megtett, hogy hazavigye az autót, csak Szingapúrban ehhez Schumachernek is volt néhány szava. Sakon Yamamoto talán lassan jár, de mindenképpen tovább ér, ő is csupán egy futamon nem látta meg a kockás zászlót, váltóhiba miatt. A lista legalján található viszont egy másik Sauberes legény, az egyébként szenzációs idényt maga mögött tudó Kamui Kobayashi, aki gyakorlatilag a megtehető kilométerek bő harmadát dobta el magától, nem kis mértékben annak köszönhetően, hogy négy versenye már az első körben véget ért. Amikor viszont eljutott a célig, az előtte lévők még az utolsó körben lehettek sem dőlhettek hátra nyugodtan.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése