2010. november 21., vasárnap

Időmérőedzések számokban

Ha az 1988-as esztendőről a McLarenek dominanciája ugrik be a versenyekről, akkor 2010-ről a Red Bulloké fog - a kvalifikációkról. Vettel 10 és Webber 5 elsősége mellett a konkurencia csupán Alonso 2, Hamilton és nem kis meglepetésre Hülkenberg révén 1-1 alkalommal csipegethette fel az italgyárosok által elhullajtott morzsákat. A Red Bull, és különösen Vettel pusztító sebességét jelzi, hogy a német versenyzőnek egy 4. és egy 6. hely jelzi a szezonbéli mélypontját, és Valencia valamint a Hungaroring között sorozatban begyűjtött 4 edzéselsőség évekre visszamenőleg páratlan teljesítmény.


























Ha létezne matematikailag teljesen átlagos rajtfelállás, a fent látható lenne az, már ami a 2010-es szezont illeti, de "ennyire" átlagos futam idén nem volt, az első négy helyezett sorrendje is csupán egyszer fordult elő ebben a formában, Valenciában. A rajtrácsról nyilvánvalóan lemaradtak a beugrók, akiknél csak 3-5 futam számíthatna bele az átlagba. A rajtrács mint olyan azonban csalóka, hiszen számos alkalommal előfordult, hogy motor vagy váltócsere, esetleg az előző futamról hozott büntetés miatt egyesek 5-10 hellyel hátrébbról rajtoltak, mint amit valójában a kvalifikáción elértek. A következő összefoglaló táblázat arra ad választ, hogy a büntetések nélkül ki meddig jutott az időmérés három szakaszában:


VET

WEB

KUB

HAM

ROS

MAS

ALO

BUT

SCH

BAR

HÜL

SUT

PET

KOB

LIU

DEL

BUE

ALG

HEI

KOV

GLO

TRU

DIG

SEN

CHA

YAM

KLI

Q1

19

19

18

17

16

16

16

15

13

13

8

6

5

4

3

2

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Q2

0

0

1

1

3

1

1

4

6

5

11

12

12

11

11

11

17

17

5

2

2

0

0

0

0

0

0

Q3

0

0

0

1

0

2

2

0

0

1

0

1

2

4

5

1

2

2

0

17

17

19

19

18

10

7

3

Extrém eltérés nincs a számítások között, apróságok azonban szemet szúrhatnak, mint például, hogy az időméréseket domináló Red Bullokon kívül az utolsó futamig csupán egyetlen pilóta jutott be minden alkalommal a Q3-ba, ez pedig Robert Kubica, akit az Abu Dhabi kvalifikáció tréfált meg, de a teljesítménye így is kiemelkedő. A McLaren és a Ferrari legénységénél 1-1 első szakaszos kiesés megbocsátható, ugyanis Sepangban legalábbis vízen kellett volna járniuk, hogy esélyük legyen továbbjutni. Az újoncokat leszámítva kizárólag a Toro Rosso kettőse volt kénytelen minden alkalommal képernyőről végignézni a Q3 történéseit, azonban a Q2-be üzembiztosan bejutottak szinte mindig. Az újoncok szemfüles alkalmazkodással, a változóan esős körülmények között Kovalainen és Glock révén viszont két-két alkalommal jutottak túl az első szakaszon.
Bár Massa sok szempontból alulmaradt spanyol csapattársával szemben az istálló háziversenyében és a bajnokságban egyaránt, az időmérés egyes szakaszaiba való bejutásaik száma történetesen megegyezik. Kicsit pontosabb képet ad erről az összes csapatnál számbavett edzéspárbaj végeredménye, pontosabban a rajtrácson végül elfoglalt helyük közti különbség (zárójelben pedig a valós edzéspárbaj, amely a büntetések, visszasorolások előtti állapotot tükrözi):

Kubica - Petrov: 17-2 (17-2)
Sutil - Liuzzi: 16-3 (17-2)
Glock - Di Grassi: 16-3 (16-3)
Rosberg - Schumacher: 15-4 (14-5)
Alonso - Massa: 15-4 (15-4)
Hamilton - Button: 13-6 (14-5)
Vettel - Webber: 13-6 (12-7)
Barrichello - Hülkenberg: 13-6 (13-6)
Buemi - Alguersuari: 11-8 (11-8)
Trulli - Kovalainen: 11-8 (11-8)
Kobayashi - De La Rosa: 7-7 (7-7)
Senna - Chandhok: 7-2 (6-3)
Senna - Yamamoto: 5-1 (5-1)
Kobayashi - Heidfeld: 4-1 (4-1)
Klien - Senna: 2-1 (2-1)
Chandhok - Yamamoto: 1-0 (1-0)

Kubica, Sutil és Glock gyakrolatilag megsemmisítette csapattársát az időméréseken, és a két egykori Ferraris csapattárs, Schumacher és Massa sem járt sokkal jobban. A McLarennél a világbajnokok csatája is igen egyoldalú volt, ami a kvalifikációt illeti, a versenyek alatt azonban egyenlő erők küzdelmét láttuk. Hülkenberg legjobb újoncként néha megcibálta a veterán Barrichello bajszát, és az ő nevéhez fűződik egy szenzációs pole is Brazíliából. A tipikusan edzésmenő Trullival jól lépést tudott tartani az erről az oldaláról eddig kevésbé ismert Kovalainen. Bruno Senna a HRT-nél irigylésreméltó magabiztossággal utasította maga mögé aktuális csapattársait, kivéve a visszatérő Klien-t, akinek a teljesítményét látva a vezetőség komolyan elgondolkozhatott azon, hogy valóban az autó-e a szűk keresztmetszet...

Időeredményeket ebben a szezonban sem volt érdemes összesíteni, kivéve talán egyetlen területet. Az év során az újoncok lekörözései nem voltak zökkenőmentesek, ezért felmerült az igény az 1990-es évek közepén alkalmazott 107%-os szabály újbóli bevezetésére, amelyre 2011-ben sor is kerül majd, kérdés, hogy eléri-e a kívánt hatást, hiszen "önerőből" a HRT-nek mindösszesen két alkalommal nem sikerült átugrania ezt a(z idén még képzeletbeli) lécet száraz körülmények között, ebből a szezonnyitó teljességgel elfogadható, a másik helyszín pedig a kanyargós, technikás Hungaroring volt, a maradék 17 futamon pedig simán útban lehetnek lekörözéskor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése