2013. október 20., vasárnap

Kiesők és Feljutók

A 2014-es idény rajtára a mezőny két, csapatát legrégebb óta szolgáló versenyző válik ki jelenlegi alakulatából: Felipe Massa 2006 óta 8 idényt húzott le a Ferrari pilótaülésében, valójában azonban már 2003-ban is a vörösök tesztpilótja volt, akik az ezt követő két idényre csak visszakölcsönözték a Saubernek. Jövőjéről jelenleg még semmi nem tudható. Mark Webber 2007-től kezdve viseli a Red Bull overálját, gyakorlatilag szinte a teljes pályafutását Milton Keynes-ben töltötte, hiszen debütáló szezonjában a Minardi (ma Toro Rosso), valamint két évadban a Williams alkalmazásában állt, ezen kívül csak a Red Bull, illetve kvázi jogelődje, a Jaguar pilótája volt. Webber jövőre már a Porsche megbízhatósági széria projektjére koncentrál, és csatlakozik ahhoz a tucatnyi ex-F1-eshez, akik évről évre egymásnak feszülnek Le Mans-ban.

Mark Webber abban a ma egyáltalán nem szokatlannak tűnő helyzetben találta magát pályafutása kezdetén, hogy a Toro Rosso elődjétől került a Red Bull elődjéhez, azaz a Minarditól a Jaguarhoz (érdekesség, hogy 2003-ban, egyetlen szezonon belül a pályafutását szintén későn kezdő, szintén hórihorgas brit Justin Wilson is ugyanezt az utat járta be, viszont ezt követően becsukódtak előtte az F1 kapui). A Minardi története 1985-ben kezdődött, ám az anyagiak szűkös rendelkezésre állása arra kárhoztatta a kis faenzai alakulatot, hogy még a szerényebb sikerek is zömmel elkerüljék, ezzel együtt Olaszországban a vallásnak számító Ferrari mögött azért természetesen helye volt a tifosik életében. Milton Keynes-be 1997-ben Jackie Stewart vitte el a főhadiszállását, ahol nulláról építette fel a csapatát, eleinte ritka pontszerzések közepette, de harmadik szezonjukban a skótkockás autók már rendszeresen az első hat között értek célba, pole-okat szereztek, dobogóra álltak, és futamot nyertek (csak egy elgondolkodtató megjegyzés: a Stewart volt 2010 előtt az utolsó teljesen új privát csapat, és három szezont követően a középmezőny legerősebb tagjává nőtte ki magát. A 2010 óta négy esztendő telik el lassan, ám az akkor érkezett csapatok közül a Hispania már csak emlék, a Lotus/Caterham és a Virgin/Marussia pedig teljesen reménytelenül sóvárog pontok után, hiszen arra sincsen esélye, hogy akár csak megközelítse a középmezőny alsó szekcióját, ami azért nem teljesen egészséges...). 2000-ben a csapat átalakult Jaguarrá, ám a skótkockát angolzöldre cserélő istálló legfeljebb stagnált, de inkább visszaesett, leginkább csak Mark Webber kiugró edzésteljesítményei miatt kerültek néha a figyelem középpontjába.

A Red Bull a kilencvenes évek közepén, végén jelent meg a Formula-1-ben, eleinte a Sauber csapat autóinak orrán és a motorborításán feszített a vörös bika. Dietrich Mateschitz üzleti stratégiájának részeként a legkülönfélébb sportágakban képviseltette magát, hogy a támogatott csapat vagy versenyző és a márkanév egymást erősítse. Elindították az autóversenyző utánpótlási programjukat is, amelynek első kiugró "terméke" az osztrák Christian Klien volt, akit nagyon fiatalon be is vásároltak a Jaguarhoz, 2004-ben. Az autóra felkerült a vörös bika, Klien pedig a Red Bull energiaital-dobozát imitáló egyensisakfestéssel indult. A Jaguar szekere nem ment túl jól, az eredmények is elmaradoztak, így Mark Webber másik ülés után nézett 2005-re, arra az esztendőre, amikor a Jaguarból Red Bull lett, Mateschitz ugyanis alkalmasnak ítélte a csapatot arra, hogy építkezni lehessen az alapjaira. Klient természetesen megtartották, mellé pedig a McLarennél létszám felettivé, és a külső szemlélő számára talán kissé megfáradtá vált David Coulthard került.


Klien helyén év közben mutatkozott be Vitantonio Liuzzi, aki a Red Bull utánpótlásnevelés másik nagy fenegyereke, és az előző esztendőt már a Sauber tesztpilótájaként töltötte. Első versenyén máris pontot szerzett, azonban hamarosan Klien ülhetett vissza az autóba, és kellően érett teljesítményt nyújtott ahhoz, hogy a helye az év további részében megkérdőjelezhetetlen legyen. Coulthard pedig sokadvirágzását élte, és tapasztalatával, tudásával kihagyhatatlanná vált, hosszú távra. Mihez kezdjenek akkor Liuzzival, és a majdan feltörekvő utánpótlással? Csak kettőnek van hely, és bár akkor még csak az anyagiak szabtak gátat a tesztelésnek, semmiképpen nem akarták elvesztegetni Liuzzit (sem). Így 2006-ra a Minardi alapjain létrejött a Toro Rosso, ami a Red Bull utánpótláscsapatává vált, és elsődleges célja az volt, hogy tapasztalathoz juttassa és felkészítse a Red Bullhoz igyekvő fiatalokat. Ennek szellemében Liuzzi mellett az amerikai Scott Speed voltak azok, akik lehetőséget kaptak. A Minardi 2005-ben sereghajtó volt, 2006-ban a középmezőny alsó részének szerves tagjává vált, pontot azonban csak 2007-ben sikerült szerezni, amikor megörökölték a Red Bulltól a Ferrari szerződést. Liuzzi végigvezette az évet, és pontokat szerzett, Scott Speed F1-es pályafutása viszont a szezon közepén végetért. A Kanadában balesetet szenvedett Robert Kubica helyére a BMW-Sauber a várakozásokkal ellentétben nem a szintén az alkalmazásában álló és F1-es rutinnal rendelkező Timo Glockot ültette be, hanem a fiatal Sebastian Vettelt, aki élete első versenyén, Indianapolisban pontszerzéssel hálálta meg a bizalmat. A Red Bull és a Toro Rosso sportvezetői pedig úgy ítélték meg, hogy Vettel készen áll az F1-re, és bár eredetileg csak a következő szezonra szándékozták mélyvízbe dobni, a 2007-es év hátralévő részét már versenyzői ülésben tölthette, hogy tapasztalatot gyűjtsön. A szezon végére pontokért harcolt, és máig emlékezetes az a jelenet, ami után a Red Bull vezetői a hajukat tépték, Vettel ugyanis kiütötte a versenyből a Red Bull ausztrálját, Mark Webbert. Az egyetlen pozitívuma az esetnek, hogy ez a 2. és 3. helyen történt, és bár extrém körülmények között, de jelzésértékű teljesítmény volt ez a két alakulat részéről.

2008-ra az F1-ről talán már le is mondó, más szakágakban viszont sokszoros bajnok Sebastien Bourdais érkezett meg a Toro Rossohoz, tapasztalata révén tőle várták azt, mint a Red Bullnál David Coulthardtól, és idő közben Mark Webbertől, hogy vegye a hátára a csapatot. A csapat számára gyengére sikerült első félévet követően Bourdais a Belga Nagydíj utolsó körét harmadikként kezdte meg, és úgy tűnt, hogy végre kijut neki a várva várt sikerből, azonban a dobogótól messze került, és még csapattársa is előtte végzett. Következett az Olasz Nagydíj, ahol a kiváló negyedik rajthelyről várhatta a piros lámpák kialvását, azonban végül csak a mezőny végéről vághatott neki az esős futamnak. Ez az a két verseny, ami a csapaton belül, de talán az egész Formula-1-et tekintve szó szerint karrierekről döntött. Ha Bourdais behúzza a dobogót Spában, és jó eredményt ér el Monzában, megalapozhatta volna a jövőjét a csapatnál. Apróságokon múlt, hogy nem így történt. De ekkor már mindenki a pole-ból induló és szenzációszámba menő győzelmet arató Vettelre figyelt, aki ezzel megkérdőjelezhetetlenül a Toro Rosso húzóemberévé, majd a visszavonuló David Coulthard helyét átvéve a Red Bull elsőcsapatának tagjává vált. Bourdaisnak pedig nem sokkal később szárnyakat adott a csapat - a francia repült az F1-ből...

2008 volt az első és valószínűleg egyetlen szezon, amikor a Toro Rosso közmegdöbbenésre képes volt lenyomni az összetettben a Red Bullt. Adrian Newey rendszeresen a szezonok második felében fordít figyelmet a testvércsapat autójára is, általában azért, hogy pontot rabolhassanak általuk a Red Bull riválisaitól. 2008-ban a Red Bulltól raboltak pontokat, ám ekkor a csapat nem volt olyan helyzetben a konstruktőrbajnokság alsó felében, hogy önerőből akárcsak a dobogó közelébe is férkőzzön. 2009-ben jelentős szabályváltozások borzolták az F1-es csapatvezetők idegeit. Az előző években a bajnoki címeket egymás között eldöntő Ferrari és McLaren hirtelen a középmezőnyben találták magukat, a Brawn és a Red Bull pedig ekkor alapozta meg azóta is tartó formáját és pozícióját (és ennek vethet véget a 2014-ben beköszöntő úlyabb radikális változási csomag). A Toro Rossonál mindeközben Sebastien Buemi mutatkozhatott be, majd az év közben eltávolított Bourdais helyén a spanyol Jaime Alguersuari, akik két és fél szezont töltöttek együtt a csapatnál, majd 2011 év végén Helmut Marko alkalmatlannak nevezte őket arra, hogy a Red Bullnál vezessenek a későbbiekben. Tette mindezt annak ellenére, hogy Alguersuari 2011-es második félévi teljesítményére mindenki felkapta a fejét, kitett magáért a spanyol, és ha egy Red Bull üléshez ez esetleg nem is elég, kissé talán túlzás, hogy az F1-ből is távoznia kellett, Buemi pedig azóta a Red Bull tartalékversenyzője, ami magyarra lefordítva annyit tesz, hogy F1-es versenyen már valószínűleg soha nem fog indulni...

A Red Bull összeállítása ekkor még nem változott, a Vettel-Webber páros szállította az eredményeket, még ha az ausztrállal látszólag későn és nehezen is sikerült évről-évre megegyezni. A Toro Rossonál viszont változások történtek, az Alguersuari-Buemi páros távozott, érkezett helyettük Ricciardo és Vergne. Utánpótlási sorcsere. Daniel Ricciardot 2011-ben még beiskolázták a Hispaniához, amivel ugyan csak a mezőny végén kullogott, ám megszerezte azt a tapasztalatot, amivel Jean-Eric Vergne 2012-ben még nem rendelkezhetett, nem mellesleg pedig hamar felvette az ex-Red Bullos, ex-Toro Rosso-s csapattárs, Vitantonio Liuzzi tempóját.

Vettel és Ricciardo pályafutása, pályafutásának a csapat általi felépítése sok hasonlóságot mutat. Ők ketten azok, akiket bedobtak a mélyvízbe extra tapasztalatot szerezni, amivel aztán felülkerekedhettek aktuális csapattársukon, és ők ketten azok, akik felkerülhettek a Toro Rosso-ból a Red Bullba. Pontosan emiatt volt elképzelhetetlen Kimi Räikkönen érkezése Mark Webber helyére, hiszen elég furán venné ki magát, és megkérdőjelezné a Toro Rosso lényegét és létét, ha az általuk kinevelt palánta helyett egy fát venne a Red Bull. És persze, hogy nyolc esztendő alatt az utánpótlásból csak egyetlen ifjonc tudott volna felkerülni, bár Vettel a hamarosan negyedik világbajnoki címével együtt finoman szólva is sikertörténet... A történet pedig folytatódhat, a Red Bull fennállása óta először teljesen saját nevelésű pilótapárossal...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése