2016. október 13., csütörtök

Felzárkózás: bravúr vagy kötelező?

A mezőny hátsó traktusaiból való sikeres felzárkózás és előretörés manapság kétféle reakciót vált ki az F1-et követők körében. Vannak, akik kizárólag a térnyerést kiemelve jelentős haditettnek minősítik, mások a technikai erőfölény és egy nagy adag szerencse javára írva úgy tekintenek rá, hogy az illető hozta a kötelezőt. A valóság a két oldal között félúton helyezkedhet el, és ha vetünk egy pillantást a sikeres felzárkózáshoz elengedhetetlen tényezőkre, eldönthetővé válik, hogy Nico Rosberg sepangi teljesítményét miként értékeljük.

A technikai regulák rajtrácson való hátrasorolást írnak elő arra az esetre, ha az adott autó erőforrásrendszeréből kompletten, vagy egyes elemeiből az idényre engedélyezett darabszámon felüli példány kerül felhasználásra. Amióta a hátrasorolással le nem tölthető büntetést nem vasalják be a versenyzőkön a futam közben, a büntetés mértéke és az erőforráselemek cseréje tervezhetővé vált, egyes hétvégékre eleve annak tudatában lehet készülni, hogy a rajtrács végéről kell a lehető legelőbbre jutni vasárnap. Ennek érdekében az alábbi lehetőségek tudatos kiaknázása kiemelten fontos:

- tudatos készülés a startra, ezen belül:
  • friss szettek megspórolása 
  • szabad gumiválasztás kihasználása 
  • előzést támogató beállítások használata 
  • pozíciójavítás a startnál és az első körben 
- biztonsági autós fázis kihasználása

Nico Rosberg értelemszerűen nem tervezett felzárkózást vasárnapra, viszont amint a helyzet az első kanyarba érve megváltozott, a kihasználható tényezők zöméhez már nem nyúlhatott. Ha spórolt is friss szetteket, nem többet, mint a (hirtelen megnövekedett számú) közvetlen riválisai. Szabad gumiválasztással nem élhet az, aki az első rajtsorból vág neki a futamnak, még ha párszáz méterrel később olyan helyen találja magát, mintha az utolsóból indult volna. A beállításokon ugyancsak nem változtathatott, hogy az előzések könnyebben meglegyenek, a parc fermé szabályok vonatkoztak az autójára. Bármennyivel is nagyobb veszélyt rejt a hátsóbb régiókból rajtolni, ahol esetleg nem számítanak egy élmezőnybeli technika sebességfölényére, jó néhány pozíciót lehet fogni, különösen akkor lehet halászni a zavarosban, ha az ember orra előtt egy olyan baleset miatt tétováznak autók, mint amilyenbe maga Rosberg is került. És végül a biztonsági autó, ahogy az elmúlt több mint tíz évben, most is elkerülte Sepangot, amely a különbségeket és távolságokat nullázta volna az autók között, csak a virtuális biztonsági autó volt érvényben, ezalatt megoldva egy kerékcserét időben kedvezőbben jött ki, mintha versenytempóban teszi ugyanezt, de kedvezőtlenebbül, mintha tényleges biztonsági autós időszakban teheti meg.

Ha figyelembe vesszük, hogy azok, akik tudatosan készültek az előretörésre, és éltek az ezt elősegítő lehetőségekkel, legjobb esetben szintén a dobogó alsó fokáig jutottak, akkor Nico Rosberg teljesítményének az értéke ugyancsak megnő, mivel kizárólag arra a technikai fölényre hagyatkozhatott, amivel korábban mások is élhettek, mégis minden hátráltató tényező ellenére, vagy kedvező faktorok hiányában szintén a dobogóra jutott, de Hamilton versenyben maradásával is óriási fegyvertény lett volna a 4. hely.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése